Końcowym elementem każdego procesu w przedsiębiorstwie są dokumenty. Niezależnie od tego, czy proces ten dotyczy spraw kadrowych, płacowych, czy współpracy z kontrahentami. Dokumenty mają chronić zarówno przedsiębiorcę, jak i jego pracowników, klientów i dostawców. Dzięki nim wiele wątpliwości można rozwikłać w krótkim czasie. Dokumenty potwierdzają wywiązywanie się z różnego rodzaju obowiązków, a także zobowiązania ustalają. W związku z tym, że większość działań w przedsiębiorstwie wiąże się z powstawaniem nowych dokumentów, szybko ich przybywa. Kto jest zobowiązany do ich archiwizowania? W jaki sposób przechowywać dokumenty, by poprawnie się z obowiązku wywiązać? Skąd wziąć specjalistów, którzy się tym zajmą? Nasz artykuł rozwieje wszelkie Twoje wątpliwości.
Dokumenty powinny przechowywać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. W pierwszym przypadku nie jest to większy problem, bo dokumentów dotyczących jednej osoby jest zazwyczaj mało. W miarę skrupulatne ich prowadzenie spowoduje, że zmieszczą się one w jednej teczce. Do dokumentów archiwizowanych przez osoby fizyczne należą różnego rodzaju umowy z bankami, zeznania podatkowe i wszystko to, co pozwoli nam zachować stały dostęp do potrzebnych czasami informacji. W przypadku przedsiębiorstw sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Przede wszystkim dlatego, że niepoprawne przechowywanie dokumentów może skutkować wieloma konsekwencjami, m.in. wysokimi karami finansowymi. Przedsiębiorcy – zarówno osoby prowadzące niewielką działalność gospodarczą, jak i właściciele ogromnych firm – powinni prawidłowo archiwizować wytwarzane dokumenty. Dlaczego? Gdyż brak odpowiednich dokumentów dotyczących kwestii firmowych może znacznie uszczuplić budżet przedsiębiorstwa – kary sięgają czasami nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych! Do tego, niestety, możemy być pewni, iż jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli (a tych właściciele firm przechodzą prowadząc biznes bardzo wiele) wykazane zostaną nieprawidłowości, opłaty karne będą nieuniknione i nie sposób będzie się od nich wymigać.
Oczywiście dużą uwagę zwraca się obecnie na ochronę danych osobowych, chociaż nie jest to jedyny powód i niejedyny rodzaj dokumentów, które musimy przechowywać w odpowiedni sposób i przez wskazany prawem czas. Firma, która jest administratorem danych osobowych, zgodnie z wprowadzonym w 2018 roku ustawodawstwem RODO, powinna zadbać o ich zabezpieczenie. Konsekwencje w przypadku wycieku danych osobowych mogą narazić przedsiębiorcę nie tylko na utratę pieniędzy, ale również na odpowiedzialność karną.
Wiemy już, że jeśli prowadzimy firmę, musimy dokumenty archiwizować. Jak długo? Odpowiedź na to pytanie wyczerpują przepisy prawa: część dokumentów będziemy musieli przechowywać przez kilka lat, część zdecydowanie dłużej. Należy do nich między innymi dokumentacja kadrowo-płacowa oraz wszystkie te dane, które powinny być dostępne dla nas i dla organów kontrolujących nawet przez kilkadziesiąt lat. Możemy oczywiście zajmować się tym samodzielnie i przestudiować dostępne ustawodawstwo, żeby poznać szczegóły, jednak, jak można się domyślić, jest to jednak czasochłonne i zwyczajnie trudne, a na dodatek obarczone ryzykiem ewentualnego błędu, którego konsekwencje spoczną na naszych barkach. Drugą opcją jest zatrudnienie pracownika, który będzie odpowiedzialny za archiwizowanie dokumentów w naszej firmie. Musimy jednak stworzyć dla niego stanowisko pracy, przeszkolić go i oczywiście odpowiednio mu zapłacić. Możemy także zdecydować się na archiwum zewnętrzne i usługi archiwisty do wynajęcia. Ostatnia opcja nie wymaga od nas właściwie żadnych nakładów czasowych, a finansowo może okazać się znacznie bardziej opłacalna niż zatrudnienie pracownika na etacie. Co jednak najważniejsze, niesie ze sobą gwarancję przechowywania dokumentów i archiwizowania ich w sposób zgodny ze sztuką i z prawem. Dodatkowo, uwalnia to miejsce w naszym biurze – archiwum zewnętrzne przechowuje je bowiem w specjalnie dostosowanych do tego własnych pomieszczeniach.
W maju 2018 na terenie Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, które znane jest pod skrótem „RODO”.
Każda firma – a zwłaszcza taka, która zatrudnia pracowników – wytwarza szereg różnego rodzaju dokumentów. Dotyczą one firmowych przychodów i
All rights reserved. 2020 © Vital Trading Sp. z o. o.